Maskrosblomman

Maskrosblomman

tisdag 21 maj 2013

Sköldpaddspojke :)

Har jag inte varit säker tidigare så är jag då absolut det nu...tror jag :) En av sköldpaddsbebisarna är en pojke. Jättekul, för det var faktiskt lite av det jag ville. Däremot hoppas jag nu att inte den andra ungen också är en pojke för då infinner det sig ett litet problem. Två hanar och en hona ger ingen bra harmoni i gruppen. Inte två honor och en hane heller visserligen även om det är betydligt bättre. Då blir det att sära på dom och då blir liks ändå en sköldpadda ensam, åtminstone under vinterhalvåret. Utehagen är så pass stor att där går det nog bra med två honor och en hane. Därför har jag nu börjat sökandet efter ett par vuxna honor. Minst två och kanske till och med tre om jag har tur. Problemet är bara att det inte är så lätt att få tag på. Ungar finns det men då får man ju ta risken att det kanske är hanar. Men det kanske är det som är lite kul med hobbys, man letar och finner tillslut :)
 
Hur som helst tog jag och särade på ungarna nu under förmiddan. Sköldpaddspojken som jag nu får döpa om till Hero tror jag (han har ett flicknamn) höll hela tiden på att bestiga den andra ungen, vilket jag har sett ofta den sista tiden. Jag vill inte att stackaren ska bli sönderstressad så därför satte jag ner grabben hos tanten ett tag. Hon har ju levt ensam länge och blev nog lite paff. Efter lite nosande så satte han sedan igång med uppvaktningen och det blev ordenlig fart i lådan. Jag ska nog se om Yoda och den andra ungen går ihop så då blir det nog att dom får gå tillsammans och grabben får gå själv. Sköldpaddsgrabbar kan bli ganska intensiva i sitt uppvaktande och stressa honan så därför kan det vara klokt att han får gå ensam. Sköldpaddor kan ju visserligen hålla på att bestiga varandra för rangordningen, men det är väldigt mycket nu mellan ungarna så jag tror det är klokt att dela på dom lite.
 


Ha det gott!

Inga kommentarer: