Maskrosblomman

Maskrosblomman

lördag 6 april 2013

Idag har vi varit på en ny utflykt och ordningen är återställd. Jag, gubben, barnen och några av dras kompisar tog en trevlig liten tripp med skotern och grillade korv och varma mackor. Till en början var det strålande sol, men så drog mörka moln in och det började blåsa lite småtjyvens lämpligt till att vi skulle hem men det gjorde egentligen inte så mycket. Hela veckan har varit otroligt fin så att det kommer lite moln här på slutet är svårt att klaga på :) Nu väntar vi på att hockeyn ska dra igång, Luleå-Färjestad och det skulle vara kanoners ifall Luleå vann. Ser fram emot en final mellan Skellefteå och Luleå.
 
I sköldpaddslådorna är det full fart. I morse tog jag en så gullig bild på småttingarna när de låg och solade. Det är ofta de ligger så här, lite halvt uppe i varandra. Det märks tydligt att sköldpaddor trivs i grupp och de är så go mot varandra. Den större av dom fyller 3 år i juli och den andra fyller 3 i oktober och vägen 158 g resp. 119 g. Vad de är för kön återstår att se, det ser man inte förrän de är lite större, även om jag  börjar misstänka att den större av dem är en hane. Skulle det visa sig att båda är hanar måste jag försöka få tag på fler honor, vilket jag nog ändå kanske behöver. Jag håller mina ögon öppna ifall det skulle dyka upp någon fin dam någonstans :) Problemet när man köper ungar är att det tar flera år innan man vet deras kön, även om det är roligt att få ha de från start och vet att de inte har blivit misskötta.
 
 


Hade jag bott i södra Sverige hade det nog varit lättare att få tag på en lämplig dam eftersom det inte är så många här uppe i norr som har greker... Men som sagt, jag håller ögonen öppna och så får vi se vart det bär iväg.

Ha det så bra!

Inga kommentarer: