Maskrosblomman

Maskrosblomman

torsdag 4 april 2013

Har de nån chans?

Vad tror ni om dessa? Finns det nån liten chans att de kan överleva?
 

De har under ett par år varit inne hos min grekiska sköldpaddshona. Där har de väl haft det rätt ok, men nu efter att hon vaknat upp från dvalan, gick hon fram som en skogsskövlare och mejade ner allt i sin väg. Inte ovanligt att sköldpaddor gör det, men de har ändå klarat sig hyffsat bra tidigare år. Igår tog jag reda på resterna som är kvar och försöker mig på ett litet tappert försök att få de att överleva. Just nu har hon ingen växt alls i sin bur, men jag ska ta några ampelliljor som jag har i reserv och plantera in. Jag har som vana att ta reda på skott att göra nya blommor av eftersom jag vet att det går åt. Jag har även två små ungar på snart tre år, men deras växter ser fortfarande fin ut :)

Jag är ju ingen människa med gröna fingrar, men man kan ju göra sina försök. Jag har en vision om att nån gång kunna lära mig lite om växter och trädgård. Just nu håller jag tex på med ett "litet" projekt ute på gården där det bl a kommer att bli ett växthus och en 36 kvm stort frilandsterrarium till sköldpaddorna. Låter kanske alldelens helgalet, men jag har en bild framför mig och jag tror att det kommer att bli kanonbra. Växthuset sätter jag upp för att sköldpaddorna ska kunna bo utomhus under en betydligt längre period på sommaren än vad de kan nu, men det hindrar en ju inte att testa sig på en tomatplanta eller så...:) Att jag sedan bygger ett frilandsterrarium i anslutning till växthuset gör att sköldpaddorna då kan gå in och ut precis hur de vill och att de får stora ytor att röra sig på. Det kommer att bli ett himmelrike för dom. Jag började med projektet i fjol och hann göra klart grunden. Men så var det tänkt att vi skulle sätta upp växthuset i sommar, men det ser tyvärr ut som det blir uppskjutet. M:s pappa dog i julas och i och med det så kommer vi vara tvungna att fixa en massa i stugan. Det är en lång historia runt det och lär nog kanske bli skrivet om det också vid ett senare tillfälle. Istället för växthus i år sätter jag dit ett drivhus. Det har ju fungerat tidigare år och kommer att fungera bra i år också. Jag brukar normalt tycka vintern är superbra eftersom man slipper se min gräsliga trädgård, längtar nu tills snön smält så jag får fortsätta med mitt projekt. Man är ju för knasig ibland :)

Ciao!

Inga kommentarer: