Maskrosblomman

Maskrosblomman

söndag 7 april 2013

Drömmar!!!

30 cm nysnö!!! Så fruktansvärt onödigt!!! Allt är gubbens fel, han ställde nämligen undan snöstyrarn eftersom den nog inte skulle behövas mer i år... Ja, vad säjer man? Men just nu funderar jag på om jag ens ids skotta undan snön eller om jag ska låta solen göra jobbet? Det ser ut som det ska bli fint redan i morgon så varför inte?

Istället har jag suttit och läst trädgårdstidningar och trädgårdsbloggar och drömt om sommaren. Jag älskar visserligen vintern, men nu känner jag att det håller på att vara dags för något annat :) Man behöver ju bara besöka Marinas blogg så blir man ju alldelens full av inspiration!!!  Om det inte vore så slitsamt skulle jag ju kunna gå ut att skotta hela trädgården bara för att komma igång, men... det är väl kanske att ta i :) Dessutom var det ju också det där med att gubben städat bort snöstyrarn :-)

Om sanningen ska fram så är det väl kanske inte hela trädgården jag är sugen på att börja med, utan främst frilandsterrariet. Men det duger gott åt mig :) Jag har en vision och det kommer att bli sååå bra, vänta ska ni få se. Det jag nu främst behöver är sten, massor av sten samt lämpliga perenner. Helst inte nyköpta eftersom de förmodligen är besprutade, och så får de inte heller vara giftiga. Hade mormor levt så hade hon varit runt kåkarna här i byn och stulit sig nåt skott här och där. Trots att hon var starkt troende så hade hon sina idéer om att växter skulle stjälas för att få de att växa bra :) Lilla söta mormor <3 Det bästa med frilandsterrariet är att det gärna ska växa MASSOR av ogräs där eftersom det är vad sköldpaddor äter, övriga växter är mer för skugga och att det ska se trevligt ut för oss människor. Att frilandsterrariet blir den trevligaste punkten i trädgården skadar ju inte.Ibland när jag sitter och tänker så får jag för mig att 36 kvm kanske blir för lite för alla minna idéer, men i så fall får jag väl öka ut:) Målet är massor av sten och rötter, små grottor, små dammar och kullar. Mysiga solplatser och skön skugga, massor av ogräs och trevliga växter:) Men som sagt, Rom byggdes inte under en dag :)

Kram!

Inga kommentarer: