Maskrosblomman

Maskrosblomman

lördag 4 januari 2014

Matglada Doris

Jag har under en längre tid gått och funderat på att skaffa mig en kompost. Jag gillar känslan av återvinning och att kunna ge tillbaka till jorden som trots allt föder oss, så när jag fyllde år i höstas och fick ett litet bidrag till komposten så slog jag till och köpte en Greenline Master 375 l Plus. Att starta upp en kompost på hösten kanske inte är den mest optimala tidpunkten, men det har gått bra tack vare det milda vädret och vintern som fortfarande inte har kommit. 
 
 


De första månaderna gick jättebra, men sen var sonen där och skulle fylla på men fick inte åt locket ordentligt vilket resulterade till att det regnade in rätt ordenligt. Det gjorde att komposten blev rejält blöt och kall och började lukta. Att få en kompost att torka upp denna årstid är inte så lätt, men nu efter en hel del sågspån och strö så ser det hoppfullt ut. Det sista jag vill är att den ska stå där som en stinkbomb och dra åt sig råttor. Nu luktar den bara när man öppnar locket så det är ju ett stort framsteg mot för hur det var för ett, par-tre veckor sedan.

Yngsta sonen tyckte att vi skulle döpa henne, så det blev Matglada Doris.

Inga kommentarer: