Maskrosblomman

Maskrosblomman

tisdag 14 januari 2014

Ja så var det där med träning...

I helgen blev det inte mycket gjort. Mina planer på att så klöver till sköldpaddorna försvann lika snabbt som smällen i ryggen kom... Det är tur att man inte har ryggskott alltför ofta, men när det väl händer så hamnar man nånstans i den olidliga smärtans land. Det är tur då att man har en fin familj som kan hjälpa en. Värst var det i lördags, men så igår började det kännas bättre och jag tvingade mig själv att städa undan det sista av julgrejerna. Det var inte mycket kvar, och det som skulle normalt ha tagit 1 timme tog nu hela dagen, men huvudsaken jag fick röra på mig. Att bli liggandes  soffan är inget bra sätt att bota ryggskott på.
Men nu har jag inget annat val än att ta tag i mitt liv... I december var jag till min lungläkare och fick kvitto på att mina värden var väldigt dåliga och jag vet mycket väl att det beror på att jag har slarvat med träningen. Det har jag även känt i ryggen och nu när ryggskottet kom fick jag en rejäl tankeställare. Nu måste jag komma igång med träningen!!! Den har varit lite bristfällig kan jag erkänna det sista året. Framför allt brakade det ihop när mamma blev så dålig förra hösten och det tog otroligt mycket tid. När man kommer till att behöva dra in på saker för att hinna så blir det lätt så att "egentiden" ryker först, och då framför allt träningstiden. Egentligen väldigt dumt eftersom man bara tjänar på det kortsiktigt. I längde kostar det bara mer...
Nu vill jag inte hamna i fällan - nyåslöftet, och tokträna som en idiot under några veckor för att sedan tycka att det börja kännas jobbigt. Mina ambitioner är inte heller det klassiska nyårslöftet, att gå ner i vikt, utan mina mål är att jag ska kunna jobba i trädgården till sommarn utan ha ont i ryggen och ha bättre värden nästa gång jag ska på lungan. Det är väl ändå inte förmycket begärt?
För att komma dit behöver jag roliga delmål och det måste jag nog fundera på. Visst, om något kilo förvann skulle jag ju inte gråta precis, men jag är sååå anti mot all hetts på viktnedgång som finns i vårat samhälle. Det är stora löpsedlar varje dag om dvs dieter och "så går du ner visst antal kg på 2 veckor" osv. Tror att sånt bara skapa ångest. Jag vill träna för att må bra, jag vill kunna andas som folk, jag vill kunna ta en kaka till kaffet och njuta och jag vill kunna äta fredagsmys med barnen utan att ångest. All vikthets står mig upp till halsen helt enkelt... Däremot vill jag som sagt ha roliga delmål och vilka de är måste jag som sagt klura på...:)

Fortsättning följer...

Inga kommentarer: