Maskrosblomman

Maskrosblomman

måndag 27 januari 2014

Dvala

Det är slutet av januari och sköldpaddslådan gapar tomt här inne. Den enda aktivitet som är där är mina tappra försöka att så det grönt, frodigt och fint med hjälp av vitklöverfrön. Jag hoppas att jag hinner innan dom små vaknar. Det blev lite senare med dvalan i år än vad som var tänkt. Den lilla grabben var mest nergrävd större delen av sommaren och jag ville att han skulle få vara vaken och äta innan den stora vinterdvalan. Å andra sidan så blir ju tiden inne kortare innan dom kan vara ute på heltid igen och det är ju visserligen inte fel.
Den märkliga vintern har även visat sig under dvalningen. Det brukar inte vara några problem att ha dom i matkällaren, men eftersom det är så lite snö i år så är det nästan på gränsen till att det är för kallt där. Det pendlade mellan 3 och 4 grader så jag ställde dom i trappen ner till matkällaren där det ligger en temperatur på mellan 4 och 5 grader vilket känns bättre. Jag vill ju inte att det ska bli för kallt för dom
 

Nu längtar jag som en tok efter att dom ska vakna. Det brukar vara full fart efter dvalan och det är så harmoniskt att bara sitta och titta på dom. Jag ser fram emot sommaren då de kommer att nyttja utehagen hela säsongen och jag gissar att det kommer att bli många timmar som jag kommer att sitta och titta på dom medan de utforskar sin nya värld.

Min önskan just nu är bara att kunna utöka gruppen lite. Jag har under drygt ett år varit på jakt efter en eller ett par honor men det är inte så lätt. Fördelen med landsköldpaddor är att folk oftast tänker efter en och två gånger innan man köper dom eftersom dom är dyrare än vattensköldpaddor. Det gör att man oftast behåller dom. Just den delen att det också går att ha flera honor till en hane men inte tvärtom gör att honor blir svårare att få tag på. Jag har stött på några hanar som är till salu, men väldigt få honor. Med förr eller senare så hittar jag nog en lite dam. Den som letar, den finner... :)

Må gott alla vänner!

Inga kommentarer: