Maskrosblomman

Maskrosblomman

söndag 4 maj 2014

Häftigt!

Alltså,  nu är det härligt ute!!! Jag har suttit ute på bron, visserligen klädd i vinterjack och mössa, men likväl bara suttit och tittat och lyssnat. Vilket otroligt skådespel det är runt om oss nu! Fåglarna sjunger och står i och det är så häftigt att bara sitta och blunda och lyssna på alla sånger. Vädret har lugnat ner sig och det är helt vindstilla och solen är på väg ner. Kallt visserligen,  men det stoppar få. Det är ju så härligt när naturen vaknar till liv igen :-)
Fågelmatningsstationen är väl besökt och det är lyx att sitta inne vid matbordet och se alla dessa olika fåglar. Tanken var att jag skulle mata dom små liven tills jag hade slut på frön, men av någon anledning så råkade det följa med en ny stor påse sist jag var och köpte jord;-).
Hur länge matar ni småfåglar?

Kram!

8 kommentarer:

Eva sa...

Ja visst är det häftigt! Jag tänkte egentligen ta bort fågelbordet för ett par veckor sedan, men så kom flyttfåglarna och jag tänkte att dom måste få äta upp sig lite först :)

Kram!

LINDA sa...

Jag brukar mata länge, men när gräsklipparen åkte fram så passade maken på att ta bort fågelborden - han är inte lika intresserad. Ska nog skriva fågelfrö på handlarlistan och mata lite mer i de hängande matarna :D

Kram
//Linda

Anna Larsson sa...

Sedan några år tillbaka så matar jag fåglarna året runt. På vintern eftersom det är kallt, på våren för att hjälpa dom att få fram ungar, på sommaren för att hjälpa både gamla och nya småfåglar och på hösten för att de ska få bygga upp sig inför vintern eller för att de ska klara den långa resan söderut. Men också för min egen skulle :)

LINDA sa...

Åh, en expert! Precis vad jag behöver :D Några skötseltips när det gäller vatten och mat åt de små grodynglen? Upptäckte förut att några av mina har dött :/ Vill ju att de ska må bra och få utvecklas till fina grodor.

Kram
//Linda

Unknown sa...

Haha ja någon expert är jag nog inte, men vi brukar få de att bli till små grodor:) Tyvärr kan några yngel dö på vägen dit...
Vi brukar ha dom i en balja med sjövatten och lite sten i som får stå ute i skuggan.
Mata dom brukar vi göra med bla fiskmat och spenat. Havregryn har jag också hört ska funka.

Hoppas att du lyckas med dina grodor :)

Kram!

LINDA sa...

Tack för tipsen!

Kram
//Linda

LINDA sa...

Tack för tipsen!

Kram
//Linda

Rost och rädisor sa...

Här får fåglarna mat året runt. På vinter går det åt en petflaska skalade solrosfrökärnor om dagen + talgbollar och frukt.
Nu blir det mer överblivet bröd och att de äter av hönornas extra utomhustilldelning.
Så kul med groduppfödning. Har aldrig provat det eller ens funderat på hur det skulle kunna gå till. Verkar spännande!
/Anette