Maskrosblomman

Maskrosblomman

måndag 18 november 2013

Halv åtta hos mig :)

På barnens önskemål har vi börjat leka Halv-8-hos-mig. Är vi inte uppbokat på annat så tar vi det på lördagar, annars blir det en annan dag, typ söndag som det blev denna gång. Det är faktiskt ett bra sätt att få igång barnens matlagningsintresse har jag märkt. Dottern har alltid tyckt att det har varit roligt att greja i köket, men grabbarna har inte riktigt haft samma intresse. För dom har mat mer handlat om ett nödvändigt ont som ska intas snabbt och smidigt så att man sen kan rusa ut till kompisar och fotbollen eller vad dom nu är inne i :) Vi har lagt upp det så att varje vecka är det någon i familjen som bjuder på en tre-rätters middag, och då får man planera, handla och laga maten själv (men med hjälp från oss föräldrar om det behövs) Killarna som inte har jobbat så mycket i köket behöver en del stöttning, men dottern vill vara helt själv. Rätt lyxigt måste jag erkänna att man inte behöver göra nånting förutom att komma och sätta sig vid dukat bord och bli serverad god mat. Nivån är naturligtvis varierande utifrån vad man kan, men det är väldigt roligt att se hur barnen tänker och funderar. I går var det dotterns tur och hon slog till med grönsaker och dipp till förrätt, stekt lax och kokt potatis till huvudrätt och en regnbågspannacotta till efterrätt :)
 
Lever jag i lyx eller lever jag i lyx???
 
 
 

Inga kommentarer: