Maskrosblomman

Maskrosblomman

söndag 30 mars 2014

Lyx!!!

De allra bästa helgerna är de man kan vara med familjen utan en massa måsten. Man tar dagen för vad den kommer och grejar på i måttlig takt. Denna helg har varit precis en sån helg. Om man bortser från att min sambo har inventering på sitt jobb och bara har varit hemma och sovit, så har helgen varit helt perfekt.
 
I går var det ett riktigt kanonväder. Redan innan klockan var 10 så var det tokvarmt och jag och yngsta sonen fick för oss att vi skulle städa ur växthuset och göra det lite vårfint. I vinter har vi haft det som förråd för gräsklipparen, grillen utemöbler och  cyklar. Nu tog vi ut allt, skurade upp möblerna och ställde tillbaka dem lite trivsamt. Det är faktiskt rätt mysigt att sitta där inne. Nu innan den riktiga sommarvärmen kommer så är det alldelens lagom varmt.
 

 
 
Vi har både suttit och myst, men även ätit alla måltider där i helgen. Till och med sonen gjorde en del av sin läxa där, trots att det var lördag!!! "Man tänker så bra där inne"- sa han. Hade jag vetat det så hade jag haft igång växthuset hela vintern :)

 
Jag blev riktigt sugen på att ta ut sköldpaddorna, men eftersom det trots allt bara är i slutet av mars och jag är rädd att det kommer ett bakslag så väntar jag lite till. Jag ska ställa ut en termometer och kolla av värmen, både i luften och på marken. Jag vill ju inte riskera att de blir förkylda eller går i dvala igen.
 
Äldsta sonen fick för sig att lana med en kompis i helgen. De var så taggade och planerade allt i minsta detalj, hur de skulle spela spel och vara uppe hela natten. Men det slutade att båda sov framför en film innan klockan var 22. Så söta de är! Förmodligen hade leken i skogen hela dagen tagit ut sin rätt. Är det så här det går till att lana för dom så får dom gärna göra det fler gånger :)
 
Nu har det mulnat på ute, men nu ska jag gå och ta en kopp kaffe i växthuset, läsa trädgårdstidningar och planera sommarens projekter.
 
Må så gott!

Inga kommentarer: